Friday 14 October 2011

Symphonica - Dutch Review Brussels (October 8)

This is the Dutch review for Brussels, October 8. The English review is over here.

Wat was ik blij dat ik op het allerlaatste moment toch nog kaartje had gekocht voor Brussel! Want George klonk weer ouderwets fantastisch! En eigenlijk nog belangrijker, hij stond weer in blij contact met de zaal. Maar wat had hij een haast! Mijn vrouw zei dat buiten op de gevel van Vorst Nationaal ook precies aangegeven stond dat het concert tot 22.30 zou duren! Er waren duidelijke afspraken over gemaakt!

De sfeer zat er in Brussel vanaf het allereerste begin lekker in. Nu is Vorst Nationaal een ronde zaal, dat hielp ook wel om het extra intiem te maken. Ik zat wéér recht voor George maar dit keer op rij 12, tussen twee grote kerels in, die allebei overduidelijk super fan waren. Leuk, mannelijke fans! Weer eens wat anders dan alle vriendinnenclubjes.

Meer details na de jump!

Opmerkingen over de setlist
Through
Ik vind Through een schitterend nummer, emotioneel, bewogen, eerlijk. Kortom: een typisch George nummer. Als openingsnummer ben ik er echter minder kapot van, daarvoor is het me te somber. Gelukkig pikt hij daarna meteen de draad weer op met My Baby Just Cares For Me.

Kissing A Fool
Dit nummer ben ik door Symphonica echt gaan waarderen. In Herning vond ik er nog niet zoveel aan, inmiddels kijk ik er echt naar uit. Ik heb de indruk dat George het een heerlijk nummer vindt om te zingen, ik heb hem nog niet op enige gemakzucht kunnen betrappen. Vooral het middenstuk is indrukwekkend, zo knap wat hij er elke keer weer van maakt.
George heeft het zich bepaald niet makkelijk gemaakt met Symponica, er zitten weinig nummer bij die hij maar een beetje voor de vuist weg kan zingen. Bijna altijd wordt er wel een bijzondere inspanning van hem verwacht, ofwel emotioneel ofwel vocaal (of allebei).

Praying For Time
De aangepaste versie van Praying For Time, met nieuwe lyrics, vind ik erg mooi. Ben heel benieuwd hoe en waarom die nieuwe lyrics nu ontstaan, maar vooralsnog geen nieuws van George daarover.

Details over George
Je hoorde de zaal geschokt stil vallen toen George You've Been Loved opdroeg aan zijn vriendin Maria, en hij vertelde dat zij onlangs overleden was. Wie in het publiek kende het verhaal van George nu niet? Je gunt niemand verdriet en rouw, en George al helemaal niet. Die heeft in zijn leven voorlopig wel genoeg te verstouwen gekregen.

Ik moet altijd lachen als hij bij elk concert enthousiast vertelt over Brother Can You Spare A Dime, dat dit nummer 80 jaar oud is. Hij klink dan een beetje opgelucht (en trots!); eindelijk een jaartal dat hij overduidelijk goed kan onthouden! 

George heeft weer nieuwe kleding aangeschaft! Een blauw jasje, in combinatie met zijn zwarte 'sport' t-shirt en en zwarte jeans. Tsja, ik vind het pak dat hij in Herning aan had in combinatie met een stropdas toch echt mooier. Geen idee waar dat pak van Herning gebleven is, dat heb ik sindsdien geloof ik niet meer gezien. Wel een pak natuurlijk, maar volgens mij niet dat specifieke pak.

Het achtergrondkoortje

Ik ben een groot fan van True Faith. Live vind ik dat nummer nog mooier, en dat komt vooral door het slimme gebruik van zijn achtergrondkoortje. Wat zijn die mensen toch goed! Elke show opnieuw sta ik er weer versteld van, met hoe weinig stemmen ze toch dat beroemde George Michael geluid kunnen produceren. Ze zijn mede door de ervaring opgedaan met 25Live zo ontzettend goed op hem ingesteld.

Ik vind het heel erg jammer dat ze nu zo tussen de rest van het orkest zitten, want ze zijn erg leuk om naar te kijken. En tijdens de medley gaan ze helemaal los, knuffelen met George en met elkaar. De Lucy-George-Shirley sandwich is erg populair bij alle fans natuurlijk. Het is ook heel leuk om te zien hoe die drie ervan genieten om zo met elkaar te geiten (en dat ze tegelijkertijd de fans een beetje opgeilen is bonus!).

Als ik ook maar enigszins kon zingen dan meldde ik me direct aan voor één van Jay's zang workshops. Het lijkt me een belevenis om les te krijgen van iemand die met zoveel beroemdheden op tour is geweest. En ben ik nu de enige die meteen wil weten welke commercials hij allemaal ingezongen heeft?

No comments:

Post a Comment